понеделник, 23 януари 2017 г.

Диалог на Сократ?

Веднъж, известият гръцки философ Сократ, срещнал един приятел на улицата, и той му казвал:
- Сократ, знаеш ли какво съм чул за един от твоите студенти?
- Изчакай, преди да ми кажеш, че аз искам да проведа един малък тест, който се нарича "троен тест филтър."
- Triple филтър?
- Да, - Сократ продължил. - Преди да ми кажещ нещо за моя студент, ще е хубаво, да се замислим за момент и се филтрира това, което ще чуя.
1.Първият филтър - за истинност.
Абсолютно сигурен ли си, че това, което ще ми кажеш, е абсолютната истина?
- Не, Сократ, чух за това от друг един приятел и реших да ти го предам.
- Така - казал Сократ, - ти не знаеш със сигурност дали това е вярно или не ...
Тогава да проведем втори филтър - добродетелта.
Какво смяташ да ми кажеш за моя ученик – то е нещо добро?
- Не, точно обратното ...
- Така, - казал Сократ - искаш да кажеш за него е нещо лошо, но не си сигурен дали това е вярно.
Въпреки това, все още можеш да преминеш през тест и да ми каже тази информация, ако тя премине през третия филтър - за полезност.
Ще ми бъде ли полезна информацията която науча?
- Вероятно не ...

- Така, - казал Сократ, - ако ще ми кажеш нещо невярно, отрицателно и безполезено за моя ученик, защо тогава да си губим времето за безполезни разговори?

Няма коментари:

Публикуване на коментар